CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

...nota dari Tuan Punyer Rumah yang tak bertanah...

blog ini adalah blog peribadi NUR WAHIDA JANUDIN. diulang skali lagi.BLOG PERIBADI. SO,segala tulisan,isi kandungan di dalam blog ini adalah penceritaan saya sendiri melainkan ia dinyatakan di situ bahawa saya mengcopy dan mengpaste cerita tersebut.penulisan di blog ini lebih kepada perjalan hidup saya. SO,andai kata ada di kalangan pembaca mungkin terkecil hati,terasa hati,diserang penyakit jantung mahupun penyakit yang membawa maut akibat dari membaca blog saya ini.SAYA TIDAK AKAN BERTANGGUNGJAWAB SAMA SEKALI. saya tau ramai yang berpenyakit HATI selepas membaca nota ini. ape aku kesah. KAU ADA? lagi satu. penceritaan di blog ini adalah hak saya. jika anda tidak suka,dengan senyuman sampai ke telinga saya mengesyorkan anda click tanda "x" kat atas sekali belah kanan nun :)
"BLOG SAYA.HAK SAYA."

Pages

Saturday, October 22, 2011

Tazkirah di pagi Ahad...

Renungan untuk semua...

Suatu hari, Imam Al-Ghazali berkumpul dengan murid-muridnya lalu  beliau bertanya ( teka-Teki ):
Imam Ghazali = " Apakah yang paling dekat dengan diri kita didunia  ini?"
Murid 1 = " Orang tua "
Murid 2 = " Guru "
Murid 3 = " Teman
Murid 4 = " Kaum kerabat "

Imam Ghazali = " Semua jawaban itu benar. Tetapi yang paling dekat dengan  kita ialah MATI. Sebab itu janji Allah bahawa setiap yang bernyawa pasti  akan mati.( Surah ali-Imran :185).

Imam Ghazali = " Apa yang paling jauh dari kita di dunia ini ?"
Murid 1 = " Negeri Cina "
Murid 2 = " Bulan"
Murid 3 = " Matahari "
Murid 4 = " Bintang-bintang "

Iman Ghazali = " Semua jawaban itu benar. Tetapi yang paling benar adalah  MASA LALU. Bagaimanapun kita, apapun kenderaan kita, tetap kita tidak  akan  dapat kembali ke masa yang lalu. Oleh sebab itu kita harus menjaga hari  ini, hari esok dan hari-hari yang akan datang dengan perbuatan  yang sesuai dengan ajaran Agama".

Imam Ghazali = " Apa yang paling besar didunia ini ?"
Murid 1 = " Gunung
Murid 2 = " Matahari "
Murid 3 = " Bumi "

Imam Ghazali = " Semua jawaban itu benar, tapi yang besar sekali adalah HAWA NAFSU (Surah Al A'raf: 179). Maka kita harus hati-hati dengan  nafsu  kita,jangan sampai nafsu kita membawa ke neraka."

Imam Ghazali = " Apa yang paling berat didunia?"
Murid 1 = " Baja
Murid 2 = " Besi "
Murid 3 = " Gajah "

Imam Ghazali = " Semua itu benar, tapi yang paling berat adalah
MEMEGANG  AMANAH (Surah Al-Azab : 72 ).
Tumbuh-tumbuhan, binatang,gunung,dan  malaikat  semua tidak mampu ketika
Allah SWT meminta mereka menjadi  khalifah(pemimpin)di dunia ini.Tetapi
manusia dengan sombongnya  berebut-rebut menyanggupi permintaan Allah SWT
sehingga banyak  manusia  masuk ke neraka kerana gagal memegang amanah."

Imam Ghazali = " Apa yang paling ringan di dunia ini ?"
Murid 1 = " Kapas"
Murid 2 = " Angin "
Murid 3 = " Debu "
Murid 4 = " Daun-daun"

Imam Ghazali = " Semua jawaban kamu itu benar, tapi yang paling
ringan  sekali didunia ini adalah MENINGGALKAN SOLAT. Gara-gara pekerjaan
kita  atau  urusan dunia, kita tinggalkan solat "

Imam Ghazali = " Apa yang paling tajam sekali didunia ini"
Murid- Murid dengan serentak menjawab = "Pedang "

Imam Ghazali = " Itu benar, tapi yang paling tajam sekali didunia ini  adalah LIDAH MANUSIA. Kerana melalui lidah, manusia dengan mudahnya  menyakiti hati dan melukai perasaan saudaranya sendiri.


"Ilmu itu ialah pertamanya = Diam,
Keduanya = Mendengar,
Ketiganya = Berfikir,
Keempatnya = Mengamalkannya,
dan Kelimanya = Menyebarkannya..."

~Sufyan At-Tsaury~

No comments: