CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

...nota dari Tuan Punyer Rumah yang tak bertanah...

blog ini adalah blog peribadi NUR WAHIDA JANUDIN. diulang skali lagi.BLOG PERIBADI. SO,segala tulisan,isi kandungan di dalam blog ini adalah penceritaan saya sendiri melainkan ia dinyatakan di situ bahawa saya mengcopy dan mengpaste cerita tersebut.penulisan di blog ini lebih kepada perjalan hidup saya. SO,andai kata ada di kalangan pembaca mungkin terkecil hati,terasa hati,diserang penyakit jantung mahupun penyakit yang membawa maut akibat dari membaca blog saya ini.SAYA TIDAK AKAN BERTANGGUNGJAWAB SAMA SEKALI. saya tau ramai yang berpenyakit HATI selepas membaca nota ini. ape aku kesah. KAU ADA? lagi satu. penceritaan di blog ini adalah hak saya. jika anda tidak suka,dengan senyuman sampai ke telinga saya mengesyorkan anda click tanda "x" kat atas sekali belah kanan nun :)
"BLOG SAYA.HAK SAYA."

Pages

Monday, October 31, 2011

Hutang...

tetibe hati terpanggil utk menulis mengenai hutang....
ape itu hutang????
ape yg aku paham hutang adalah meminjam sesuatu tak kiralah duit atau dalam bentuk barang...
janji istilah PINJAM...bila dh PINJAM tu kene la pulangkan balik...selagi tak pulangkan dikira berHUTANG...
bile dengar je perkataan HUTANG tu mesti rase seram sejuk dan kecut perut....hutang adalah fitrah hidup tapi cubelah mengawal hutang sebelum hutang mengawal korang semua....
dh cukup jelas kan dengan HUTANG ini...

kebetulan membaca majalah Maskulin Nov 2011 Vol. 122 terdapat artikel mengenai hutang dan beberapa tips berHUTANG dengan BIJAK...

Antara tips berhutang dengan bijak :-
1. "Fikir yang baik2 tentang hutang" - Bile sebut je pasal hutang, mesti terbayang benda2 negatif je kan....sbnrnya hutang tu tak der la jahat...tp yg jahat tu adalah penghutang tu sendiri....

2. Satukan semua hutang menjadi satu - kalo korang ade hutang spt kad kredit, kereta, umah or dsb seboleh2nya satukan menjadi satu akaun shj...supaya korang beringat yang korang ni dh banyak hutang...tak der la menambahkan lagi hutang yang sedia ada tu....

3. Orang kaya akan lebih kaya, Ada taktiknya - ader org berhutang sbb nk membiakkan duit tu dengan melabur atau berniaga...inilah taktik org kaya2 yang bijak berhutang...tp kene la berhati2 takut tertipu plak...skrg ni bukan sume org kita bleh percaya...

4. Maaf! Pinjam berpada2 dan bila perlu sahaja - hindari meminjam semata2 utk membeli barangan yang mahal spt perabot, aksesori rumah yang dirasakan tidak perlu, barangan peribadi berjenama dsb. Ukurlah baju dibadan sendiri....jgn ukur kat badan org lain...takut tak muat or terlebih besar pak baju tu....

5. Kenalpasti kemampuan kewangan - selalulah menyemak pendapatan bulanan spt penyata kad kredit, pinjaman rumah, pinjaman pendidikan, pinjaman kereta atau bayaran wajib yang lain...Adekah ia berada ditahap yang selamat atau setakat nyawa2 ikan shj....kene semak selalu sbb takut nt terover budget plak...

Tu dia beberapa tips yang ader dlm majalah tu....aku amik n olah sikit2 je..semoga aku tidak tergolong dalam kumpulan yang SUKE berhutang...walaupun aku hanya ader hutang kereta ngan rumah je (tu pun hutang rumah belum kene start bayar...tahun dpn br start bayar..)...lagi satu pesanan penaja....Sape2 yang meminjam PTPTN tu bayar la yer...kesian orang lain pun nk guna pinjaman tu jugak utk sambung blaja...jgn pentingkan diri sendiri tanpa membayar pinjaman tu.....kesimpulannya jangan berhutang dgn AH LONG...nt silap haribulan kepala boleh putus...huhu...family yang merana....

No comments: