CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

...nota dari Tuan Punyer Rumah yang tak bertanah...

blog ini adalah blog peribadi NUR WAHIDA JANUDIN. diulang skali lagi.BLOG PERIBADI. SO,segala tulisan,isi kandungan di dalam blog ini adalah penceritaan saya sendiri melainkan ia dinyatakan di situ bahawa saya mengcopy dan mengpaste cerita tersebut.penulisan di blog ini lebih kepada perjalan hidup saya. SO,andai kata ada di kalangan pembaca mungkin terkecil hati,terasa hati,diserang penyakit jantung mahupun penyakit yang membawa maut akibat dari membaca blog saya ini.SAYA TIDAK AKAN BERTANGGUNGJAWAB SAMA SEKALI. saya tau ramai yang berpenyakit HATI selepas membaca nota ini. ape aku kesah. KAU ADA? lagi satu. penceritaan di blog ini adalah hak saya. jika anda tidak suka,dengan senyuman sampai ke telinga saya mengesyorkan anda click tanda "x" kat atas sekali belah kanan nun :)
"BLOG SAYA.HAK SAYA."

Pages

Sunday, December 29, 2013

Resipi : Sup Ketam Simple

menu dihujung minggu....xtau nak buat ape so masak je la...nak kuar rase malas...baik bergolek2 sambil main masak2 ngan Cik D...

so menunya ialah Sup Ketam yang simple...yg paling penting senang nak buat and Cik D suke bangat makan...ketam fresh dari pasar...haha....

Bahan2nya:

  • ketam yang dh siap dibersihkan 
  • carrot (kalo nak bubuh la..boleh digantikan dgn sayuran lain yg korang suke)
  • kentang 
  • buah tomato (optional)
  • daun sup
  • bawang merah (dihiris)
  • bawang putih (dihiris)
  • halia (dihiris)
  • bunga lawang
  • kulit kayu manis
  • kiub pati ayam / stok ayam
  • minyak untuk menumis
  • cili merah (untuk hiasan)
Cara2nya:
  • tumiskan bawang merah, bawang putih, halia, kulit kayu manis dan bunga lawang....tumis sampai naik bau yg sgt wangi....yummyy...
  • then bile dh layu bahan2 yg ditumis tadi, masukan air, kentang dan kiub pati ayam...biar sampai mendidih...
  • masukan carrot dan daun sup...daun sup ni nak tabur atas ketam bile dh siap masak pun boleh....
  • bile dh empuk kentang dan carrot tu masukan ketam...biarkan sampai ketam masak..
  • then masukan buah tomato dan cili merah...
  • bolehla dihidang.....dh siap untuk dimakan....
 
ni lah hasilnya...Cik D mmg gemar makanan yang bersup ni...selamat mencuba ye....



No comments: