CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

...nota dari Tuan Punyer Rumah yang tak bertanah...

blog ini adalah blog peribadi NUR WAHIDA JANUDIN. diulang skali lagi.BLOG PERIBADI. SO,segala tulisan,isi kandungan di dalam blog ini adalah penceritaan saya sendiri melainkan ia dinyatakan di situ bahawa saya mengcopy dan mengpaste cerita tersebut.penulisan di blog ini lebih kepada perjalan hidup saya. SO,andai kata ada di kalangan pembaca mungkin terkecil hati,terasa hati,diserang penyakit jantung mahupun penyakit yang membawa maut akibat dari membaca blog saya ini.SAYA TIDAK AKAN BERTANGGUNGJAWAB SAMA SEKALI. saya tau ramai yang berpenyakit HATI selepas membaca nota ini. ape aku kesah. KAU ADA? lagi satu. penceritaan di blog ini adalah hak saya. jika anda tidak suka,dengan senyuman sampai ke telinga saya mengesyorkan anda click tanda "x" kat atas sekali belah kanan nun :)
"BLOG SAYA.HAK SAYA."

Pages

Sunday, January 1, 2012

menjadi seorang PENJAMIN...

pernah menjadi seorg penjamin????aku belum lagi...sbb baru keje kn...lgpun mak ayah aku ader lg utk menjamin adik2 aku tu..hehe....terbaca artikel mengenai masalah, kesan dan akibat menjadi seorg penjamin menyebabkan aku plak yg cuak nk menjamin sape2...adik beradik aku mmg aku akan jamin la...org lain mintak maaf yer..bukan ape...kal bergaduh nt sume benda nk ungkit...hurm...walaupun penjamin ni HANYA tandangan je kat borang tu..tp berisiko besar jugak...ingat SIGN bodoh2 je ke...atas nasihat kawan2 aku baik jgn jamin selain adik beradik kite je (maknenyer kat sini adik beradik satu ayah satu mak la..)..kemudian hari sape yg tau...mcm officemate aku ckp...jgn buat keje giler nk jamin sape2 pun waima adik beradik husband kita tu sbb kalo bercerai nt lg rumit...biar bergaduh skrg jgn bergaduh pasal duit ni kemudian hari....

aku kongsikan kat sini artikel yg aku terjumpe mengenai nasib si penjamin...situasi disini tak kisah la berapa banyak nilai pinjaman itu...walaupun RM200 dikira sbg penjamin jugak..clik utk dpt tau nasib penjamin apabila peminjam gagal menjelaskan bayaran . turut dikongsikan juga kesan menjadi seorang penjamin...ni utk penjamin yg melibatkan wang yang BANYAK...yang sikit2 tak mungkin la kot..jom kita baca artikel ini...kesan menjadi penjamin... antara masalah mejadi penjamin pulak...masalah menjadi penjamin .

aku terjumpe banyak forum mengenai BLACKLIST gara2 menjadi PENJAMIN...antara forum yang terlibat membincangkan isu ini ialah http://ratuhati.com/forum/index.php?topic=2138.0 dan satu lagi http://www.lawyerment.com.my/boards/article-Malaysia_Business_Consumer_Bankruptcy_Law-1626.htm?Page=8 ... So akhir kata sblm menjadi penjamin pikir2 dulu baik dan buruknya...jgn sign melulu...jgn sampai satu hari nanti pertolongan yang diberi tuba yang dibalas...renung2kan dan selamat beramal..hehe...

1 comment:

Mimy Hamid said...

betul jgn jadi penjamin nak jaga hati kawan...akak dah terkena...memang serik...cukup la..hilang kawan terus...sampai sekarang tak setel...hutang dia kita lak kena setel sbb tak mo blacklist