CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

...nota dari Tuan Punyer Rumah yang tak bertanah...

blog ini adalah blog peribadi NUR WAHIDA JANUDIN. diulang skali lagi.BLOG PERIBADI. SO,segala tulisan,isi kandungan di dalam blog ini adalah penceritaan saya sendiri melainkan ia dinyatakan di situ bahawa saya mengcopy dan mengpaste cerita tersebut.penulisan di blog ini lebih kepada perjalan hidup saya. SO,andai kata ada di kalangan pembaca mungkin terkecil hati,terasa hati,diserang penyakit jantung mahupun penyakit yang membawa maut akibat dari membaca blog saya ini.SAYA TIDAK AKAN BERTANGGUNGJAWAB SAMA SEKALI. saya tau ramai yang berpenyakit HATI selepas membaca nota ini. ape aku kesah. KAU ADA? lagi satu. penceritaan di blog ini adalah hak saya. jika anda tidak suka,dengan senyuman sampai ke telinga saya mengesyorkan anda click tanda "x" kat atas sekali belah kanan nun :)
"BLOG SAYA.HAK SAYA."

Pages

Monday, March 15, 2010

Kunci menjaga hati...

Dipetik dari buku Ubat Hati yang dikarang oleh Ustazah Siti Bahyah Mahamood bersama Ida Ezyani Othman
 
  1. Menjaga perut
  •       Makan apabila lapar berhenti apabila kenyang
  •       Banyak berpuasa sunat
  •       Makan makanan yang halal sahaja
  •       Menjaga adab makan dan minum
  •       Ambil perhatian kesusahan jiran dalam makan minum
  •       Makan makanan yang berkualiti
  •       Banyak minum air kosong
  1. Menjaga mata
  •       Guna mata untuk lihat kebesaran Allah dan kemudahan harian seperti mencari jalan dsb
  •       Elak melihat yang haram
  •       Jaga kesihatan mata
  •       Banyak membaca al-quran
  •       Memakai celak
  1. Menjaga kemaluan
  •       Segera berkahwin
  •       Menjalin hubungan intim suami isteri
  •       Elakkan tempat  maksiat
  •       Elakkan pergaulan yang bukan mahram
  •       Menjaga kesihatan dan kebersihan kemaluan
  •       Bercita-cita mempunyai anak yang ramai
  1. Menjaga lidah
  •       Gunakan lidah untuk berdakwah
  •       Jangan sakitkan hati kawan dan jiran
  •       Selalu bertasbih kepada Allah s.w.t
  •       Selalu membaca al-quran
  •       Elakkan mengumpat, memfitnah dan mencaci
  •       Menjaga kebersihan dan kesihatan mulut, gusi dan gigi

No comments: